maanantai 24. toukokuuta 2010

Vahva EI ruuhkamaksuille!

Pääkaupunkiseudun ruuhkamaksut ovat eri muodoissaan olleet tapetilla viime vuosina. Aihe on ollut vahvan tunneperäisesti esillä, ja monet asiasta käytetyt perusteet ovat olleet joko valheellisia tai parhaimmillaankin heikolla totuuspohjalla. Malleja on toki ollut useita, mutta useimmissa alettaisiin periä kulkumaksuja niiltä autoilijoilta, jotka matkaisivat Helsingin keskustassa ja sen tuntumassa.

Kiivain keskustelu asiasta käytiin ennen edellisiä kunnallisvaaleja, jolloin jo itse kirjoitin aiheesta kirjoituksen joka valitettavasti on jo hävinnyt bittiavaruuteen. Nyt kuitenkin haluan palata tärkeään aiheeseen uudestaan, sillä asia on jälleen noussut esille. Itse en autoa omista, enkä sitä tällä hetkellä Helsingissä tarvitsekaan, mutta julkinen liikenne ei pääkaupunkiseudulla ole vielä niin hyvällä tasolla että kaikki voisivat auton käytöstä luopua. Koen kuitenkin, että ruuhkamaksujen toteuttaminen eiole kokonaisuudessaan Helsingin tai sen asukkaiden etujen mukaisia. Uskon että myös monet ruuhkamaksujen kannattajat harkitseva kantaansa uudelleen seuraavien faktojen valossa.

Ruuhkamaksujen puolustajat ovat vedonneet Tukholman ruuhkamaksujen onnistumiseen ja että maksuista kerättävillä tuloilla voitaisiin kehittää joukkoliikennettä. Väitteet nojaavat mututietoon, sillä vastoin yleistä käsitystä Tukholman ruuhkamaksut olivat taloudellinen taakka (linkki on vanha, mutta edelleen pätevä). Todellisuudessa Tukholmaan vertaaminen ei ole edes vertailukelpoista, sillä Suur-Tukholman alueella asuu noin kaksi miljoonaa ihmistä, kun taas pääkaupunkiseudulla asuu laskutavasta riippuen noin miljoona ihmistä. Nämäkin rahat mitkä ruuhkamaksujärjestelmän investointiin menisi tulisi käyttää joukkoliikenteen kehittämiseen, jolloin ihmisille tarjottaisiin todellinen vaihtoehto yksityisautoilulle pääkaupunkiseudulla.

Ruuhkamaksut sattuisivat eniten pienituloisiin ja perheellisiin, joiden useat menot käytännössä vaativat usein auton omistamista. Lisäksi ruuhkamaksujen toteuttaminen nostaisi useimmissa malleissa keskustan liikkeiden hintoja. Helsingin Keskustanuoret ja Keskustaopiskelijat ovat vuosia vaatineet muun muassa ns. poikkiliikenteen joustavuuden parantamista. Itse voisin harkita myös metroliikenteen pidentämistä perjantai- ja lauantai-iltaisin, ja parannustarpeita löytyy myös seutuliikenteen osalta.

Ruuhkamaksukokeilun kannattajille vielä lyhyt kommentti: Kuinka moni teistä uskoo että kokeilun jälkeen kaupungin johto uskaltaisi myöntää satojen miljoonien eurojen virheinvestoinnin, ja lakkauttaa ruuhkamaksut?

Ei kommentteja:

 
/* Google analytics koodi */ /* Google analytics koodi */